Ramazan’da hacamat yapılır mı ?
Türkiye ve dünyada her geçen gün hacamata olan ilgi artmaktadır. Ramazan ayının gelmesi ile sıkça sorulan sorulardan birisi de Ramazan’da hacamat yapılır mı ? Bu sorunun cevabını yazımızın devamında detaylıca anlatmaya çalışacağız.
Kahramanmaraş Hacamat Merkezi olan Dr. Cuma Sabun Muayenehanesinde görev yapan Dr. Cuma Sabun bu konu hakkında şunları ifade etmektedir :
Ramazan ayında hacamat yaptırmanın herhangi bir sakıncası yoktur. Önemli olan hacamat yaptıracak olan kişinin bazı kriterlere uygun durumda olmasıdır. Tansiyon düşüklüğü olanlar, şeker rahatsızlığı olanlar, mümkünse iftar sonrasında hacamat yaptırmalıdır.
Herhangi bir kronik rahatsızlığı olmayanlar, günün ilk saatlerinde hacamat yaptırmayı tercih edebilirler. Hacamat yaptıracağınız gün sahur yapmış olmaya dikkat etmelisiniz. Dini kaynaklarımızda da oruçlu iken hacamat yaptırıldığına dair rivayetler var şimdi onları aktaralım isterseniz.
Oruçluyken Hacamat
Abdullah bin Abbâs (radıyallâhu anhümâ) buyurdu ki: “Peygamber (sallallâhü aleyhi ve sellem) ihramda ve oruçlu iken hacamat yaptırdı .” [1] Enes bin Mâlik’ten (radıyallâhu anh) rivayet edildiğine göre, “Hacamatın oruçluya ilk makbul olmadığı zaman, Cafer bin Ebî Tâlib (radıyallâhu anhu) oruçlu iken kendi kendine hacamat yaptırdığı zamandı. Bunun üzerine Rasûlullah (sallallahu aleyhi vesellem) ona rastladı ve: ‘İkisi de oruçlarını açtılar’ buyurdu. Daha sonra Peygamber sallallahu aleyhi vesellem oruçlunun hacamat yaptırmasına izin verdi. Ve Enes bin Mâlik (radiyallâhu anhu ) oruçluyken hacamat yaptırırdı . [3]
Hacamat, bir kupa kabı kullanarak vücuttan kan almaktır. Peygamber’in (sallallâhu aleyhi ve sellem) tıbbından iyi bilinen bir çaredir. Resulullah sallallahu aleyhi ve sellem buyurdu ki: “Eğer sizin ilacınızda bir hayır varsa, o bir yudum baldadır, bir kapta veya ateşle dağlamadadır, fakat ben ateşle dağlanmayı sevmiyorum. ” [4]
Yani hacamat ustasıysa ve hacamat gününe denk gelirse ve vücut tedaviyi kabul ederse, hacamatta Allah’ın izniyle bir şifa vardır. Tüm bu koşullar yerine getirilirse, kötü kan vücuttan çıkar. Allah Resulü (sallallâhu aleyhi ve sellem) buyurdu ki: “Kim hacamat olmak isterse, [kameri] ayın 17, 19 ve 21. günlerini araştırsın ve sizden hiç biriniz kanını öyle öfkelendirmesin. Bu onu öldürür.” [5]
İbn Ömer (radıyallâhu anhümâ) dedi ki: ” Ey Nafi, içimde kan kaynıyor, bana bir haccam bul, ancak yapabilirsen yumuşak biri olsun, ihtiyar ya da genç olmasın , çünkü işittim ki: Resûlullah sallallahu aleyhi ve sellem şöyle buyurmuştur: ‘Aç karnına hacamat daha hayırlıdır, onda şifa ve bereket vardır, akıl ve hafızayı artırır. O halde Perşembe günleri Allah’ın nimeti için hacamat yaptırın ve Çarşamba, Cuma, Cumartesi ve Pazar günleri hacamat yapmaktan kaçının. Pazartesi ve Salı günleri hacamat yaptırın , çünkü o gün Allah’ın Eyyub aleyhisselam’ı beladan kurtardığı ve ona bir çarşamba günü musallat ettiği gündür ve cüzzam gibi hastalıklar ancak çarşamba günleri veya çarşamba gecesi ortaya çıkar. ‘” [6]
İbn Abbâs, Peygamberin (sallallâhü aleyhi ve sellem) ihramda ve oruçlu iken hacamat yaptırdığını bildirmiştir. [7] Bu da onun ihrâmda hacamat yaptırdığını kanıtlar.Hac veya umre için ve oruçlu iken. Bu, Resûlullah’ın (sallallâhu aleyhi ve sellem) son haccı sırasında idi. Ondan önce, tıpkı Enes’in (radiyallahu anhu) belirttiği gibi yasaktı: “Oruçluya hacamat ilk defa caiz olduğu zaman, Cafer bin Ebî Tâlib (radiyallahu anhu) oruçlu iken kendi kendine hacamat yaptırmıştı. Bunun üzerine Rasûlullah (sallallahu aleyhi vesellem) ona rastladı ve: ‘İkisi de oruçlarını açtılar’ buyurdu. Daha sonra Peygamber sallallahu aleyhi vesellem oruçlunun hacamat yaptırmasına izin verdi.” Ve Enes bin Mâlik (radiyallâhu anhu) oruçluyken hacamat yaptırırdı. [8]
Böylece Resûlullah sallallahu aleyhi ve sellem, Şeddad bin Evs (radıyallâhu anhu) hadisinde de bildirildiği gibi, oruçluyken hacamat yaptırmayı önce yasakladı, sonra izin verdi, bu da, bu iznin önceki yasağı nesh ettiğini kanıtlıyor.
Alimlerin çoğunluğu ve mezheplerin tanınmış dört imamından üçü [9] , oruçlunun orucunun hacamatla bozulmadığını, bunun başlangıçta haram olduğunu ispatlayan Enes hadisine göre (radıyallahü anhu), daha sonra izin verildii [10]
Kaynak için göz atabilirsiniz.
[1] El-Buhari (no. 1938)
[3] ed-Dārukutnî (2/182) tarafından nakledilmiş ve onu kuvvetli olarak derecelendirmiştir: Râvîlerin hepsi güvenilirdir ve herhangi bir kusuru olduğu bilinmemektedir.
[4] El-Buhari (no. 5702), Müslim (no. 2205).
[5] İbn Mâce (no. 3486), sahîh .
[6] İbn Mâce (no. 3487).
[7] El-Buhari (no. 1938)
[8] ed-Dārukutnî (2/182) tarafından rivayet edilmiş ve onu kuvvetli olarak derecelendirmiştir: Râvîlerin hepsi güvenilirdir ve herhangi bir kusuru olduğu bilinmemektedir.
[9] Üçü Ebu Hanife (ö. 150H), Mālik (h. 179’da öldü) ve Ash-Shafi’ī (204H’de öldü), Allah’ın rahmeti hepsinin üzerine olsun.
[10] Bkz. Al-Badā’ius-Sanā’i’ (2/266), Al-Bidāyatul-Muctehid (1/437), Al-Umm (2/127), Naylul-Awtār (4/275,578).
ZİYARETÇİ YORUMLARI
BİR YORUM YAZIN